Sofiemyråsen barnehage er et samvirkeforetak

Sofiemyråsen barnehage er et samvirkeforetak med skiftende medlemstall og kapital. Foretakets formål er å eie og drive barnehage til det beste for medlemmene og deres barn. Eventuelt årsoverskudd skal godskrives egenkapitalen i foretaket.

Når man takker ja til plass i Sofiemyråsen barnehage blir man automatisk medlem i samvirke. Medlemskapet løper helt til man fysisk melder seg ut av samvirket.

Alle medlemmer/foreldrepar får automatisk delt medlemskap i samvirket. Dette fordi det kun er registrerte medlemmer som har stemmerett på årsmøtet. De med delt medlemskap trenger da ikke å huske på hvem av mor el far som er registrert som medlem i samvirke. Dersom man har valgt å registrert kun far i samvirket og mor møter på årsmøte, har ikke mor stemmerett uten fullmakt fra far. Vi anbefaler derfor at medlemmene har delt medlemskap.

Dersom man av ulike årsaker ønsker at medlemskapet skal være registrert enten på kun mor eller kun på far, ta kontakt med daglig leder.

Lov om samvirkeforetak krever at barnehagen til en hver tid har ett register over medlemmene i foretaket. I medlemsregisteret skal medlemmene føres inn med opplysninger om navn, fødselsdato og adresse. Registeret skal også inneholde datoen for innføringen av hvert enklet medlem og størrelsen på andelsinnskuddet medlemmet har innbetalt. Medlemmene har krav på å få utskrift fra registeret med oversikt over de opplysningene som er registrert om vedkommende.