Praktisk informasjon til foresatte

Her har vi samlet litt praktisk informasjon til dere som har barn i Sofiemyråsen barnehage.

Levering og henting

Barnehagen holder åpent fra kl 07.00 - 17.00. To og to avdelinger samarbeider om å være på jobb første halvtimen om dagen. Vi ønsker at foreldre og personal tar seg tid til å snakke sammen, utveksle informasjon og gjøre avtaler til barnets beste. Det er viktig at vi ikke snakker "over hodet" på barna. Ved behov for samtale uten "barneører" - avtal tid.

Personalet skal hjelpe barnet gjennom avskjeden med foreldrene. De ansatte har erfaring med å ta imot barn, så be om en samtale med personalet når leveringen ikke går så lett som dere ønsker.

Vi ønsker at barna skal ha en positiv avslutning på dagen. Fint om barnet får avslutte aktiviteten det holder på med, innenfor rimlighetens grenser, og at de rydder litt etter seg. Det er viktig at foreldrene tar kontakt med en på avdelingen før dere går hjem, slik at vi kan gi beskjeder og ta farvel med barnet. Dersom andre enn foreldrene skal hente, må barnehagen ha fått beskjed om dette. Vi anbefaler at dere er i barnehagen senest kl 16.45.

Måltider

Hver avdeling har frokosttid. Som utgangspunkt ønsker vi at barn som skal spise frokost i barnehagen leveres før kl 08.00. Barna må selv ha med seg mat til frokosten. Videre serveres det to måltider, cirka kl 11.00 og cirka kl 14.00. For de yngste barna, vil tidspunktet for måltider variere ut fra barnas individuelle behov.

Betaling

Betalingen følger makspris for barnehager. Juli er betalingsfri. I tillegg tas det betaling for mat pr. mnd. Se mer om betaling her på hjemmesiden under fanen "Om oss" og "priser".

Forsikringer

Vi har barneulykkesforsikring fra PBL, der barna er forsikret hele døgnet uansett hvor de befinner seg, så lenge barnet har plass i barnehagen.

Ferie

Barnehagen er sommerstengt uke 28 og 29. Alle barn skal ha minst fire uker ferie i året, der minst tre uker avvikles i barnehagens ferieperiode. Personalet bør få vite når de kan avvikle ferie innen 1. mai. Frist for å levere sommerferieslipp er derfor 23. april. Personalets ferie styres av antall barn i barnehagen. (Ved behov for endring av oppsatt ferie må det søkes skriftlig). Barnehagen har redusert åpningstid jul og påske.

Overtid og avspasering for personalet

Gjennom året opparbeider personalet seg en del timer avspasering pga. møter og overtid. Dette tas stort sett ut i forbindelse med jul, påske, eller på inneklemte dager, da vi erfaringsmessig har færre barn. Av den grunn innhenter vi informasjon fra foreldre om barnet kommer i barnehagen eller ikke. Vi ønsker selvsagt å ta ut avspasering når det er færre barn i barnehagen og ikke full gruppe.

Sykdom og evt. medisinering i barnehagen

Det er stor smittefare i en barnehage. Syke barn skal ikke i barnehagen. En grei regel er at barna skal kunne følge de daglige rutinene. Det anbefales at barna får en "frisk" dag hjemme ved feber. Ved oppkast og diare skal barnet holdes hjemme 48 timer etter at symptomene har gitt seg. Vi har opplevd at syke barn kommer og smitter andre barn, og at dette fortsetter og fortsetter i flere runder. Syke barn gir også syke voksne.

Medisinering må avklares skriftlig med personalet. Det er begrenset hvor stort ansvar vi kan ta for medisinering, men ta kontakt med oss når det er aktuelt.

Private leker i barehagen

Vi ønsker ikke private leker i barnehagen, men barna kan ha med seg bøker og cd-er som kan brukes felles av hele barnegruppa. Barnehagen tar ikke ansvar for private leker. Husk å skrive navn på det dere evt. tar med. Vi er veldig nøye med hva vi kjøper inn til barnehagen med tanke på sikkerhet. Barna kan ha med seg ski, men ikke staver om vinteren.

Planleggingsdager

Barnehagen har 5 planldager i året. Se oversikt uder fanen "Om oss". Da er barnehagen stengt. Vi prøver å legge våre plandager på samme dager som skolene i Nordre Follo kommune.

Fravær i barnehagen

Vi ønsker at dere gir beskjed innen kl 09.00 dersom barnet er sykt eller skal ha fri. Dersom barnet ofte har fri fra barnehagen kan dere inngå en avtale med personalet for å slippe å ringe og gi beskjed hver gang. Ta dette opp med personalet på avdelingen.

Barnehagens parkering og port

Vi oppfordrer alle til å kjøre veldig sakte og forsiktig langs veien og inn på parkeringsplassen. Små barn løper over plassen. Barnehagens port skal alltid være lukket. Husk at dere er barnas forbilder. Ikke hopp over port eller gjerde! Barna skal alltid vente på en voksen ved porten. Ikke slipp ut barn som du ikke skal ha med deg!

Tobakksforbud

I henhold til tobakkskadeloven (§26) er tobakk i alle former forbudt i barnehagens lokaler og uteområdet.